Battles en hiphop. Beefs en rapmuziek. Men kan zich niet één voorstellen zonder de ander. Van op de straathoek opscheppend over hoe jij de beste bent, tot miljoenenartiesten die elkaar proberen te overtreffen: battles en beefs zijn altijd al een integraal onderdeel geweest van rapmuziek. Op zijn laatste albums was Tupac geen onbekende met het aanpakken van mensen en tegenstanders in zijn liedjes. Twee belangrijke bedenkingen hierbij om op te wijzen: ten eerste, Tupac was erg paranoïde geworden (hij werd erg negatief afgebeeld in de media en weet niet wie te vertrouwen), vooral na de overval aan de Quad Studio in 1994 en zijn tijd in de gevangenis. Ten tweede waren sommige van de onderstaande ruzies al bijgelegd voordat Tupac stierf. De 1996 MTV Video Music Awards in New York (4 september) waren hierbij cruciaal, want Tupac keerde achteraf terug naar huis in een andere gemoedstoestand. Hij wilde enkele van zijn reeds opgenomen verwijzingen en verzen intrekken, maar zijn vroegtijdige dood weerhield hem ervan dit ook daadwerkelijk te doen. Zoals hij zelf zei in waarschijnlijk zijn laatste, lange interview (opgenomen eind augustus 1996): Misschien is dit volgende maand allemaal voorbij, maar deze maand haal ik uit naar elk bewegend doelwit. Want dit is heel persoonlijk voor mij en ik wil dat mensen mij moeten respecteren. Jullie weten allemaal dat ik voorheen niet zo was, ik viel geen mensen aan. Jammer genoeg heeft hij geen maand meer geleefd.

  1. The Notorious B.I.G.

    Biggie Smalls-muurschildering in Little Haiti, Miami (Phillip Pessar / CC BY 2.0)

    Tupac en The Notorious B.I.G. (ook gekend als Biggie Smalls; geboren Christopher Wallace) waren ooit goede vrienden. Toen ze elkaar ontmoetten, was Tupac al een muziek- en filmster en nam hij Biggie enigszins onder zijn vleugels om hem het (commerciële) rapspel te laten proeven en zijn talent volledig te ontplooien. Tupac onderbrak zijn eigen shows om Biggie zijn ding te laten doen, kocht hem zijn eerste gouden Rolex en raadde hem aan om van feestrijmpjes over te stappen naar rappen over het straatleven.

    Hun vriendschap raakte eind 1993 snel verzuurd. In september, terwijl Tupac terechtstond voor seksueel misbruik, werd Biggies debuutalbum Ready to Die (1994) uitgebracht en Tupac vond dat het precies hetzelfde klonk als hetgene waar hij op dat moment aan het werken was: Bestudeer hoe ‘Party & Bullshit’ mij was voordat ik Biggie ontmoette. Je hoort mijn stijl niet in zijn raps. Bestudeer hoe, nadat ik Biggie ontmoette, Ready to Die uitkwam en hoe zijn stijl was veranderd. Bestudeer het! Bestudeer waarom ik kwaad zou zijn. Rond dezelfde tijd werd Tupac beroofd en neergeschoten in de lobby van Quad Recording Studios in New York. Biggie was ter plaatse, boven in de studio, en Tupac voelde dat Biggie informatie achterhield over wat hijzelf vermoedde en hinderlaag was geweest. Tupac zei daarover: Bestudeer waarom ik boos zou zijn, als de helft van New York, de helft van de belangrijkste New Yorkse rappers of hun manager of hun agent of hun wat-dan-ook daar was toen ik werd neergeschoten en hoe niemand me informatie kon geven. Bestgudeer dat gewoon. […] Als je je wil gedragen als een gangster of een G of als de King of New York, dan verwacht ik dat [je informatie kan verschaffen]. En als je dat niet doet, dan wil ik je rijk verpletteren en daarvoor is de tijd nu gekomen.

    Terwijl hij opgesloten zat, zag Tupac Biggie uitgroeien tot een grote rapster die de leegte opvulde die hij tijdelijk had achtergelaten. Intussen bezocht Biggie Tupac geen enkele keer in de gevangenis. Het horen van Biggies ‘Who Shot Ya?’ (naar verluidt al veel eerder opgenomen, maar pas een maand na Tupacs schietpartij uitgebracht) hielp de situatie uiteraard niet. Na zijn vrijlating vervoegde Tupac Death Row Records, dat zelf al in een felle concurentiestrijd was met Biggies platenlabel, Bad Boy Records, en diens C.E.O., Sean “Puffy” Combs. Tupac begon meteen dag en nacht liedjes op te nemen, waaronder een heel aantal waarin Biggie op de korrel wordt genomen. Het bekendste is natuurlijk ‘Hit ’em Up’: That’s why I fucked yo’ bitch / You fat motherfucker! […] You claim to be a player / But I fucked your wife […] Biggie, remember when I used to let you sleep on the couch / And begged a bitch to let you sleep in the house? / Now it’s all about Versace / You copied my style / Five shots couldn’t drop me / I took it and smiled / Now I’m back to set the record straight.

    Officieel reageerde Biggie nooit echt – hij beweerde steeds dat hij de situatie niet wilde verergeren en buiten proportie laten escaleren – hoewel er natuurlijk die ene referentie was op Jay-Z’s ‘Brooklyn’s Finest’ (Reasonable Doubt, 1996): If Fay’ had twins, she’d probably have two Pacs / Get it? … 2-Pac’s. Er blijken echter toch veel subtiele verwijzingen naar Tupac verborgen op zijn postuum uitgebrachte ‘Long Kiss Goodnight’ (Life After Death, 1997), dat duidelijk werd geschreven na de dood van Tupac: Yo yo, that stupid nigga man […] He fucked up, yo […] When my men bust, you just move with such stamina / Slugs missed ya, I ain’t mad at cha (we ain’t mad at cha) […] I’m flamin’ gats, aimin’ at / These fuckin’ maniacs, put my name in raps / What part the game is that? Like they hustle backwards […] Now you rest eternally sleepy / You burn when you creep me / Rest where the worms and the weak be.

    Op 1 maart 1997 verscheen Biggie op Sway’s “Wake Up Show” met een live “freestyle” van eerder opgenomen verzen van ‘Long Kiss Goodnight’ en ‘You’re Nobody (Til Somebody Kills You)’ (Life After Death, 1997). Acht dagen later, en amper zes maanden na de moord op Tupac, werd The Notorious B.I.G. neergeschoten en gedood in Los Angeles op 9 maart 1995.

  2. Sean “Puffy” Combs

    Sean Combs (92YTribeca / CC BY-NC 2.0)

    Sean John Combs is de C.E.O. van Bad Boy Records/Entertainment en beter bekend bij een van zijn 8(!) bijnamen: Puffy, Puff Daddy, P. Diddy, Diddy, Sean John, Swag, Brother Love of B. Love. De oorsprong van zijn problemen met Tupac was gelijkaardig aan die van zijn protégé, Biggie Smalls: ooit vrienden, maar uitgevallen na Tupacs schietpartij in 1994 in New York. Tupac zag deze aanval meteen als een valstrik waarbij Puffy direct betrokken was, van tevoren op de hoogte was of op zijn minst wist wie het had georkestreerd. Een mogelijke reden voor de betrokkenheid van Puffy was de weigering van Tupac om zich bij Bad Boy aan te sluiten.

    Na de schietpartij en zijn straf in de gevangenis tekende Tupac bij Death Row Records, aangevoerd door Marion “Suge” Knight. Suge had zijn eigen problemen met Puffy: niet alleen een verkoopoorlog tussen de twee platenmaatschappijen over wie de grootste speler was op de markt, maar belangrijker nog over een schietincident in Atlanta in 1995, waarbij Suge’s vriend “Big Jake” Robles werd gedood. Velen geloven dat de lijfwacht van Puffy, “Wolf”, de dader was.

    Met gezamenlijke krachten begon Tupac onmiddellijk Biggie, Bad Boy en natuurlijk Puffy aan te vallen. Behalve natuurlijk op ‘Hit ’em Up’, werd Puffy aangepakt op ‘Against All Odds’ – Puffy, let’s be honest / You a punk or you will see me with gloves / Remember that shit you said to Vibe / About me bein’ a thug? / And you can tell the people you roll with / Whatever you want / But you and I know what’s goin’ on […] Puffy gettin’ bribed like a bitch / To hide that fact / He did some shit he shouldn’t have did / So we ride him for that – ‘Toss It Up’ – Puffy, I read your little interview buddy, c’mon / You still ain’t touching us, all that peace talk / I don’t care if you kiss my ass from here to across the street, boy / It’s on! – beiden vanop The Don Killuminati: the 7-Day Theory (1996). Op het nooi officieel verschenen ‘Watch Ya Mouth’ was Tupac een van de eersten om publiekelijk vragen te stellen over Puffy’s sexuele oriëntatie, hem Cream Puff noemend.

    In interviews was Puffy altijd erg vredig en minimaliseerde hij steeds de ruzies, maar sommige van zijn ad-libs op enkele liedjes kunnen toch gemakkelijk de wenkbrauwen doen rijzen, zoals bijvoorbeeld zijn outro op Biggies ‘Long Kiss Goodnight’ (Life After Death, 1997): I’m telling you right motherfucking now / The shit that ya’ll done started / Is never gonna stop! / We are never gonna stop! / And we’re not talking about no other rappers / We’re talking about you, motherfucker! / You know who I’m talking to / We comin’ for you / We comin’ for you.

  3. Bad Boy Records

    Bad Boy Records

    Nadat hij werd beroofd en neergeschoten in New York onder de ogen van de zelfverklaarde heersers van New York, richtte Tupac veel van zijn woede op Puff Daddy en The Notorious B.I.G., waarvan hij dacht dat ze betrokken waren bij de aanval of hem tenminste hadden moeten kunnen waarschuwen. Aangezien de twee respectievelijk de C.E.O. en de superster van het label waren, was het geen verrassing dat Tupac zijn aanvallen uitbreidde naar de hele Bad Boy-ploeg. Zo stelde Tupac het in een interview: Iedereen die hen probeert te helpen, zal ik vernietigen. Wie het ook is, ik zal hen vernietigen. Iedereen die hun kant kiest of een plaat met hen maakt, of zich probeert te verenigen met hen, zal ik vernietigen. Op ‘Hit ’em Up’ klinkt dat zo: Bad Boy killas […] We bust on Bad Boys / Niggas fucked for life […] Fuck Bad Boy as a staff, record label and as a motherfuckin’ crew! / And if you wanna be down with Bad Boy / Then fuck you too! Andere artiesten van het platenlabel dat door 2Pac werden vermeld in liedjes zijn onder andere Faith Evans (Biggies vrouw) en Lil’ Kim en Lil’ Cease van Junior M.A.F.I.A.. Meer verwijzingen naar Bad Boy volgden op ondermeer ‘Troublesome ’96’ (Greatest Hits, 1998), ‘Intro/Bomb First (My Second Reply)’ (The Don Killuminati: the 7-Day Theory, 1996), ‘This Life I Lead’, ‘Fuck Em All’ (beide Better Dayz, 2002) en ‘Runnin On E’ (Until the End of Time, 2001). Dit laatste album bevat ook ‘Breathin’, waarin Tupac rapt: Westside Outlaw / Bad Boy killer / Complete my mission / My competition no longer beefin / I murdered all them bustas / Now I’m the last motherfucker breathin.

    Afgezien van zijn persoonlijke gevoelens, werden Tupacs aanvallen ten opzichte van Bad Boy ook gesteund door Marion “Suge” Knights – C.E.O. van het platenlabel van Tupac, Death Row Records – persoonlijke vete met Puffy. Deze ging niet alleen over het domineren van de verkoopscijfers van de mainstream rap, maar ook over een schietpartij in Atlanta in 1995 waarbij Suge’s vriend “Big Jake” Robles werd vermoord, naar verluidt door Puffy’s bodyguard “Wolf”). Het is daarenboven ook bekend dat Bad Boy Crips inhuurde om hun veiligheid te garanderen tijdens hun reizen aan de Westkust. Verder zijn er sterke vermoedens dat Puffy Bad Boy Records opgericht had met de hulp van Jimmy Henchman en geld van de Black Mafia Family.

    De problemen tussen Tupac/Suge Knight/Death Row enerzijds en Puffy/Biggie/Bad Boy anderzijds werden door de media opgeblazen tot een heuse vete tussen Oost- en Westkust.

  4. East Coast

    East Coast

    Heel vaak wordt met de vinger gewezen naar Tupac als het op de zogenaamde Oost-West vete in de rapwereld aankomt. Terugblikkend op de oorsprong van de rivaliteit, lijkt het erop dat de situatie Tupac helemaal niet nodig had om van start te gaan.

    Hiphop ontstond in de jaren zeventig in de straten van de Bronx. New York City produceerde talloze sterren zoals Run-DMC, LL Cool J, KRS-One, Slick Rick, Rakim, Beastie Boys, etc. In 1986, bracht Ice T een liedje uit dat vaak wordt bestempeld als de allereerste “gangsta rap”. De rapscene van Los Angeles explodeerde snel en nam de hitlijsten over, dankzij N.W.A. (met Eazy-E, Dr. Dre, Ice Cube, …), The D.O.C. en later Snoop Doggy Dogg, Warren G, Tha Dogg Pound en 2Pac. Vanaf 1993 vond ook de New Yorkse hiphop zichzelf heruit met donkerdere, ruigere straatverhalen met artiesten als Wu-Tang Clan, Nas en The Notorious B.I.G..

    Met de groeiende populariteit van West Coast rap, verkopen artiest van de Westkust meer dan de concurrenten aan de Oostkust. De spanningen stijgen. Op 3 augustus 1995, terwijl Tupac in de gevangenis zit, vinden de Source Music Awards plaats in New York. Het evenement zou cruciaal blijken te zijn in de Oost-West rivaliteit – sommigen noemden het achteraf zelfs “De dag dat Hip-Hop stierf”. De menigte juicht nog als Dr. Dre (van Death Row Records) zijn prijs voor Video of the Year (‘Natural Born Killaz’ in samenwerking met Ice Cube) ophaalt, maar het gaat snel mis wanneer de C.E.O. van Death Row Records, Marion “Suge” Knight, de prijs ophaalt voor Motion Picture Soundtrack of the Year (voor Above the Rim, 1994) en tijdens zijn speech uithaalt naar zijn lokale concurrent, Sean “Puffy” Combs, C.E.O. of Bad Boy Records/Entertainment: […] Ik zou Tupac willen zeggen zijn verdediging hoog te houden; we zijn er voor hem. En nog iets dat ik zou willen zeggen: elke artiest die een artiest wil zijn, die een ster wil blijven, en die zich geen zorgen wil maken over de uitvoerende producent die altijd probeert in de video’s op te duiken, op alle liedjes, dansend – kom naar Death Row! Als kort daarna Dr. Dre ook Producer of the Year wint, reageert het publiek met wat boegeroep en commotie. Snoop Doggy Dogg, op het podium gekomen samen met Dr. Dre, neemt meteen de microfoon en stookt de boel op: Houdt de Oostkust niet van Dr. Dre en Snoop Dogg? Heeft de Oostkust geen liefde voor Dr. Dre en Snoop Dogg en Death Row?! Houden jullie niet van ons? Houden jullie niet van ons?!, waarna Dre overneemt en de situatie probeert te kalmeren door te zeggen dat We proberen muziek te maken waar iedereen van kan genieten. Tegen eind september hadden Snoop Doggy en Tha Dogg Pound hun controversiële ‘New York, New York’ (Dogg Food, 1995) uitgebracht, vergezeld van een nog meer controversiële video (waarin verschillende gebouwen in New York worden vernietigd) en had Suge Knight Puffy’s bodyguard, “Wolf”, beschuldigd van het doodschieten van zijn vriend “Big Jake” Robles. Al die tijd zat Tupac opgesloten.

    Vrij op borgtocht vond Tupac steun bij Suge en Death Row om Biggie, Puffy en Bad Boy Records aan te vallen, neer te halen en te vernietigen. Hij vond dat hij zijn nieuwe crew moest vertegenwoordigen en vooropgaan in de strijd. In de tussentijd vond Tupac dat New York en (old school) Oostkust-rappers niet genoeg waardering hadden voor het Westen, omdat ze zichzelf als superieur beschouwden omdat zij aan de oorsprong lagen van hiphop. Tupac legde uit: We moeten deze ruzie en deze woordenwisseling en deze dialoog hebben tot we opnieuw kunnen onderhandelen over de voorwaarden van het verdrag. Ik hou van de Oostkust, ik kom van de Oostkust, maar ze moeten begrijpen dat je gewoon geen shit over ons kunt zeggen en denken dat we het niet persoonlijk zullen opvatten. Je kunt ons geen fakers en pretendenten en niet-creatief noemen en zeggen dat we niet kunnen freestylen, en wij dan rustig achterover leunen: ‘Nee, het is cool, want we houden van ze omdat zij met hiphop begonnen’. Nee, we gaan het persoonlijk nemen. […] Het gaat niet om beide kusten. Wat het is…is dat de mensen aan de Oostkust echt trots en echt cultureel en echt sterk zijn, net zoals wij aan de westkust. […] Ik strijd…voor mijn kant. […] Geef ons erkenning. De enige manier waarop de Oostkust ons gaat erkenning geven, is door onze platen, door geld, door verkoop en door vertegenwoordiging. Net als KRS-One. Toen PM Dawn op het podium kwam en hij slecht over hem had gesproken, wat deed KRS-One dan? [Hij viel hem aan.] Dus waarom vertellen mensen mij dat ik ongelijk heb om te doen wat ik aan het doen ben? Ze houden van KRS-One! Hij is hiphop, heb ik gelijk? Ik ben boos op Biggie en ik ben hem aan het aanvallen. Wat is het probleem? Zodra de Oostkust zich van Biggie afscheidt, zullen we shows in het Oosten doen; en alles zal prachtig zijn.

    Op ‘Why U Turn On Me’ (Until the End of Time, 2001) voegt hij toe: They say we hate the East coast / But that’s funny / Got a lot of love for / Any nigga gettin’ money / I made a song about my enemies / And niggas tripped / It was hip-hop / Until 2Pac fucked Biggie bitch / Y’all niggas hypocrites and bitch made / Now either love me or hate me / But real thug niggas get paid. Op de intro van The Don Killuminati: the 7-Day Theory (1996), zegt 2Pac/Makaveli het zo: It’s not about East or West / It’s about niggas and bitches, power and money, ridaz and punks / Which side are you on?

    Ter afronding geven we nog een fragment van Tupacs laatste interview met MTV vanop de 1996 MTV Video Music Awards in New York op 4 september, toen hem werd gevraagd naar de Oost-West-situatie en de aanwezigheid van Puffy and Biggie: Niemand dacht dat we naar hier zouden komen. […] We kregen ruzie met de mensen waarmee we ruzie kregen, maar we konden overal in het land gaan omdat we Amerikaz Most Wanted zijn. […] Wij zijn zakenmensen; wij zijn geen beesten. Het is niet alsof we ze gaan zien en erop gaan springen. Als [Biggie en Puffy] ons zien en ze willen drama, dan gaan we zeker drama brengen zoals alleen Death Row het kan brengen. Maar we zijn hier als zakenmensen om te genieten van en steun te bieden aan de Video Music Awards voor MTV, omdat ze ons steunen. Dus als ze deze zakelijke gelegenheid willen aangrijpen om “gangsta” te gaan, weet je, dat doen we beter dan wie dan ook. […] Er is geen droom om een album te maken met Biggie en Puffy of niemand van hen. We denken zo niet. We kunnen nu vreedzaam naast elkaar bestaan, want we zijn cool. Iedereen is hier, iedereen is… Zij verkopen albums, wij verkopen albums. Nou, ik vermoed dat je dat albums verkopen kan noemen, wat zij doen. Wij verkopen grote hoeveelheden albums en zij verkopen een paar albums. En echt, er is geen concurrentie. Mensen maken er echt veel meer van dan wat het is. […] Het Oostkust-Westkust gedoe is iets dat de journalisten en mensen verzinnen, gewoon om er geld uit te slaan […] Ze buiten het uit zodat er drama zou kunnen zijn. Ik ben nog steeds dol op MTV, maar als het allemaal ontploft, kijk dan niet naar mij en Biggie met ‘Waarom is er een grote Oostkust-Westkust-oorlog?’ als jullie dit uitzenden naar dertig…driehonderd huizen…driehonderd landen en vertellen over een oorlog tussen de Oost- en Westkust waarvan ze nooit zouden weten dat ze bestaat. Dat is dus waar informatie een probleem wordt. […] Als [de oorlog] echt zou bestaan, zou ik hier niet in New York zitten en erover praten. Wij zullen proberen betere rolmodellen te worden en jullie moeten proberen stoppen om de drama te genereren. Jullie hebben veel macht, veel verantwoordelijkheid; dat hebben we allebei. We moeten allebei meer terughoudend zijn.

    Drie dagen later werd Tupac dodelijk neergeschoten in Las Vegas.

  5. Jacques “Haitian Jack” Agnant

    Jacques Agnant (gripmagazine.com)

    Jacques Agnant, beter bekend als “Haitian Jack”, werd geboren op Haïti, maar groeide op in Brooklyn, New York (Bedford-Stuyvesant, dezelfde buurt als Biggie Smalls). Hij startte zijn criminele carrière als tiener en werkte samen met Walter “King Tut” Johnson en werden bekend als de “Black Mafia”. Later, net zoals Jimmy Henchman, zou Agnant zijn weg vinden in de entertainmentindustrie, zich associërend met rapper Shawn “Little Shawn” Wilkins uit Brooklyn, de voormalig zwaargewicht bokskampioen Mike Tyson en zelfs popzangeres Madonna. Haitian Jack maakte begin november 1993 kennis met Tupac in een nachtclub in New York. Tupac, die in de Big Apple was om zich voor te bereiden op zijn rol als Birdie in Above the Rim (1994), was onder de indruk van Jacks levensstijl en begon met hem rond te hangen. Hij zou zelfs zijn filmpersonage – een lokale drugsbaron – baseren op Agnant. Ondanks verschillende waarschuwingen van Biggie Smalls en Mike Tyson over de echte aard van Agnant en Jimmy Henchman, bleef Tupac met ze rondhangen.

    Het was een kennis van Agnant die Tupac in contact bracht met de jonge vrouw die hem later zou beschuldigen van verkrachting. Agnant werd ook beschuldigd, maar kreeg een afzonderlijke proces en werd uiteindelijk vrijgesproken. Dit overtuigde Tupac ervan dat Haitian Jack hem had opgezet (kan het toeval zijn dat zowel Tupac als Mike Tyson beschuldigd werden van verkrachting terwijl ze rondhingen met hem?) en zelfs werkte als een informant voor de inlichtingendiensten. Op ‘Against All Odds’ (The Don Killuminati: the 7-Day Theory, 1996) laat hij er geen twijfel over betsaan: I heard he was light-skinned, stocky / With a Haitian accent / Jewelry, fast cars and he’s known for flashin’ / Listen while I take you back and lace this rap / A real live tale about a snitch named Haitian Jack / Knew he was workin’ for the feds / Same crime, different trials, nigga / Picture what he said. Velen wijzen ook met de vinger naar Agnant en Jimmy Henchman voor de overval op Tupac aan Quad Recording Studio’s, eind november 1994. Tot op vandaag houdt Agnant vol dat de aanval/overval niet op zijn commando gebeurde.

    In 2004 werd Agnant naar de gevangenis gestuurd na een man te hebben neergeschoten in een nachtclub in Los Angeles. Drie jaar later, in 2007, werd hij zelfs gedeporteerd naar Haïti.

  6. James “Jimmy Henchman” Rosemond

    Jimmy Henchman (billboard.com)

    James Rosemond, beter bekend als Jimmy Henchman, werd in 1965 geboren in een Haïtiaans gezin in New York. Op de leeftijd van 16 jaar bracht Rosemond al tijd door in het jeugdgevangeniscentrum C-74 op Riker’s Island. Het zou het begin zijn van een indrukwekkende criminele carrière, inclusief een beschuldiging van moord zonder voorbedachte rade op de leeftijd van 18. In het begin van de jaren negentig vond Rosemond zijn weg naar de muziek- en amusementsindustrie als vertegenwoordiger van de voormalige zwaargewicht bokskampioen Mike Tyson, Salt-n-Pepa, Brandy en later ook The Game. Het gerucht gaat dat hij betrokken was bij de financiële steun van de Black Mafia Family aan Puff Daddy om diens Bad Boy Records op te starten.

    Tupac werd benaderd door Jimmy Henchman, een vriend van Haitian Jack, om te verschijnen op een liedje van Little Shawn, een artiest die hij vertegenwoordigde. Dit was gepland in de nacht van de overval op Tupac aan Quad Recording Studio’s. Tupac vond al snel dat het geheel precies een hinderlaag was, georkestreerd door Rosemond. Op ‘Against All Odds’ (The Don Killuminati: the 7-Day Theory, 1996) daagt hij Rosemond uit: And did I mention? / Promised to payback, Jimmy Henchman / In due time / I know you bitch niggas is listenin’ / The world is mine / Set me up, wet me up / Niggas stuck me up / Heard the guns bust / But you tricks never shut me up / Touch one of mine / On everything I owe / I will destroy everything you touch en waarschuwt hij hem zich voor te bereiden op meer: You said don’t go to war / Unless I got my money right / I got my money right now / Now I want war. Dit laatste stukje is een verwijzing naar een bericht van Henchman aan Tupac, afgeleverd door Stretch.

    Rosemond zit momenteel een gevangenisstraf uit van levenslang, plus 20 jaar, voor een huurmoord in connectie met de dood van de aan G-Unit gelinkte Lowell “Lodi Mack” Fletcher.

  7. Nas

    Nas (Mikamote via Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0)

    Bijna 25 jaar na het uitkomen van zijn instant-klassieke debuutalbum Illmatic (1994), kan Nas (geboren Nasir bin Olu Dara Jones) onbetwistbaar worden beschouwd als een van raps grootheden. Tijdens zijn opkomst, echter, verwikkelde Nas zichzelf in een ruzie met Tupac. Tupac was eigenlijk niet blij met deze situatie en maakte Nas al snel duidelijk dat hij er niet bij betrokken moest raken, omdat hij en Death Row niets dan liefde voor hem hadden. Maar dan, in juli 1996, kwam het tweede album van Nas, It Was Written uit, met daarop ‘The Message’. In het begin van het liedje rapt hij: Fake thug, no love, you get the slug CB4 Gusto, een verwijzing naar MC Gusto, een personage (gespeeld door Chris Rock) uit de film CB4 (1993). Daarin beweert het personage het criminele leven te leiden van een lokale misdaadbaas. Als Nas verdergaat met So dumb, felt my leg burn, then it got numb / Spun around and shot one / Heard shots and dropped, son, caught a hot one / Somebody take this biscuit ’fore the cops come / Then they came askin’ me my name / What the fuck? I got stitched up and went through / Left the hospital that same night, zag Tupac dit als een mogelijke uithaal naar hemzelf.

    Tupac sloeg terug in verschillende liedjes, zo bijvoorbeeld op ‘Against All Odds’ (The Don Killuminati: the 7-Day Theory, 1996): This little nigga named Nas / Think he live like me / Talking ’bout he left the hospital / Took five like me / You live in fantasies, nigga / I reject your deposit […] Lord, listen to me / God don’t like ugly / “It Was Written” / Ayo, Nas / Your whole damn style is bitten / You heard my melody / Read about my life in the papers / All my run-ins with authorities / Felonious capers / Now you wanna live my life / So what’s a “Hausa”, Nas? / Niggas that don’t rhyme right / You’ve seen too many movies. Op ‘Untouchable Swizz Beatz Remix’ (Pac’s Life, 2006), verwijst Tupac ook nog naar de Nas-hit ‘If I Ruled the World’ (Illmatic, 1994): No offense to Nas, but this whole fucking world is mine.

    Net als enkele andere ruzies werd ook deze bijgelegd op de 1996 MTV Video Music Awards op 4 september 1996. Tupac engageerde zich om zijn aanvallen op Nas uit zijn liedjes te verwijderen, maar hij werd slechts twee dagen later dodelijk neergeschoten. Nas was in het midden van een live concert toen Tupac dood werd verklaard. Hij onderbrak zijn show voor een moment van stilte. Tijdens zijn eigen ruzie met Jay-Z, verwijst Nas op ‘Ether’ (God’s Son, 2002) naar 2Pac als een van de grootste aller tijden. Nas zou later ook een gastvers hebben op ‘Thugz Mansion (Nas Acoustic)’ (Better Dayz, 2002). Op God’s Son (2002) is er een versie van die song met twee strofen van Nas en eentje van 2Pac.

  8. Jay-Z

    Jay-Z (Joella Marano via Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0)

    Meneer Beyoncé Knowles (geboren als Shawn Corey Carter) werd (inter)nationaal beroemd in 1995, na het uitbrengen van zijn debuutplaat Reasonable Doubt. Het album bevatte een song in samenwerking met The Notorious B.I.G., genaamd ‘Brooklyn’s Finest’. Dit lied bevat op zijn beurt Biggie’s enige en beruchte dirtecte verwijzing naar de tekstuele aanvallen die hij vanwege Tupac onderging: If Fay’ had twins, she’d probably have two Pacs / Get it? … 2-Pac’s. Howel Jay-Z oorspronkelijk werd vermeld op ‘Hit ’em Up’, werd die verwijzing er uitgehaald nadat enkele leden van de Outlawz Tupac er van konden overtuigen dat Jay-Z niet betrokken was bij het conflict tussen Death Row Records en Bad Boy Entertainment. Tupac veranderde duidelijk van idee nadat Jay-Z zich nadrukkelijker ging associëren met Biggie.

    Een andere reden waarom Tupac niet zo dol was op Jay-Z, was vanwege de plotselinge verandering in die Jay-Z had doorgemaakt op weg naar roem. Eind jaren 80, begin 1990, verscheen Jay-Z op sommige liedjes van The Jaz/Jaz-O, zoals ‘Hawaiian Sophie’ (1989) en ‘The Originator’ (1990): zeer lichte en speelse liedjes, zoals van DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince. Op zijn debuutalbum rapte Jay-Z plots over zijn ruige leven op de straat (in ware hustler en maffia-stijl) en Tupac zag hem dan ook als een studiogangster. Uiteindelijk nam het conflict nooit enorme proporties aan, maar werd terzelfdertijd nooit uitgeklaard voordat Tupac stierf.

    Jay-Z Jay-Z wordt vermeld op ‘All Out’ en ‘Fuck Friendz’ (Until the End of Time, 2001), respectievelijk: Bustin caps to Jay-Z en Understand this, ain’t no nigga like me / Fuck Jay-Z, he broke and I smoke daily. Tupac includeert Jay-Z ook op ‘Intro/Bomb First (My Second Reply)’ (The Don Killuminati: the 7-Day Theory, 1996): Jay-Z from ‘Hawaiian Sophie’ fame […] I’m a Bad Boy killer, Jay-Z die too. Jay-Z was klaar om terug te slaan, maar uiteindelijk werd een (volgens DJ Clark Kent) superhard diss-lied nooir uitgebracht omdat Tupac in de tussentijd was gestorven. Het werd wel één keer live gebracht, in de Apollo.

    In 2002 werkte Jigga samen met Beyoncé Knowles om ‘’03 Bonnie & Clyde’ op te nemen, een herwerking van Tupacs ‘Me and My Girlfriend’ (The Don Killuminati: the 7-Day Theory, 1996). De video toont een Tupac-muurschildering als extra eerbetoon. Vijf jaar later zou Jay-Z aan MTV News vertellen: De ruzie was niets persoonlijks. We hebben elkaar nooit ontmoet. Weet je, hij en Big gingen door hun ding. Ik was het maatje van Big, dat was de omvang van ons probleem. Welke vijandigheid er ook was, ze stierf met hem.

  9. Mobb Deep

    Mobb Deep (Wikimedia Commons)

    De problemen tussen Tupac en Mobb Deep – bestaande uit Prodigy en Havoc en het meest bekend om hun epische hit uit 1995 ‘Shook Ones (Part II)’ – vinden hun oorsprong in de video van Tha Dogg Pound voor ‘New York, New York’ (Dogg Food, 1995). In deze video stoot Tha Dogg Pound verschillende gebouwen in New York om, Godzilla-stijl. Mobb Deep vond dat respectloos en reageerde, ter verdediging van hun thuisstaat en stad. Verder leken ze op ‘Survival of the Fittest’ (The Infamous, 1995) Thug Life te claimen (Thug life, we still livin’ it) terwijl Tupac een gevangenisstraf uitzat.

    Op borgtocht en nieuw bij Death Row Records, nam Tupac het op zich om de puntjes op de i te zetten. Mobb Deep werd aangepakt op het postume ‘Why U Turn On Me’ en ‘Runnin On E’ (Until the End of Time, 2001) maar nog het heftigste op aangevallen op ‘Hit ’em Up’ (Oh yeah, Mobb Deep / You wanna fuck with us? / You little young-ass motherfuckers / Don’t one of you niggas got sickle-cell or somethin’? / You’re fuckin’ with me, nigga / You fuck around and have a seizure or a heart attack / You better back the fuck up / Before you get smacked the fuck up […] Fuck Mobb Deep!), ‘Intro/Bomb First (My Second Reply)’ (Lookin’ out for Mobb Deep / Nigga, when I find you / Weak motherfuckers don’t deserve to breathe), ‘Against All Odds’ (Mobb Deep wonder why a nigga blowed ’em out / Next time grown folks talk, nigga / Close your mouth) en ‘When We Ride On Our Enemies’ (I run a train on Mobb Deep / Don’t fuck with me / Nigga you barely livin / Don’t you got sickle cell? / See me have a seizure on stage / You ain’t feelin well).

    Ze reageerden op de eerste/promotionele single van Hell On Earth (1996), ‘Drop a Gem on ’em’, dat eind augustus uitkwam. Het hele nummer zit vol verwijzingen en uithalen naar Tupac, zonder zijn naam ooit te noemen, bijvoorbeeld: It’s 2 Not, knocked out the box and got rocked / Got raped on the Island, you officially got / Kick that thug shit, Vibe magazine on some love shit / Keep it real, kid, ’cause you don’t know who you fuckin’ with en And use that shit, think fast and get reminded / Of robberies in Manhattan, you know what happened / Sixty G’s worth of gun clappin’ / Who shot ya? You probably screamed louder than a opera.

    Tekstueel gezien was dit een serieuze ruzie. Maar sinds de dood van Tupac heeft Mobb Deep bij talloze gelegenheden veel respect getoond. Ze trokken bijvoorbeeld hun single ‘Drop a Gem on ’em’ in zodat radiostations het niet meer zouden spelen, uit respect voor Tupacs familie en de doden – hoewel ze het wel nog steeds op het album hielden, dat pas in november 1996 werd uitgebracht. In juni 2017 stierf Prodigy in een ziekenhuis in Las Vegas als gevolg van complicaties bij zijn sikkelcelanemie.

  10. Chino XL

    Chino XL in 2012 (Jimdabomb via Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0)

    Een onbeduidende rapper uit New Jersey, Chino XL (geboren als Derek Keith Barbosa) zag een kans om een goedkope binnenweg richting roem te nemen door Tupac, een van de absolute sterren van de rapmuziek op dat moment (en tot op heden), aan te vallen in zijn muziek. Hun ruzie begon toen Chino verwees naar een gerucht verspreid door Wendy Williams als zou Tupac verkracht geweest zijn in de gevangenis. In de eerste strofe van ‘Riiiot!’ (Here to Save You All, 1996) klinkt het: By this industry / I’m trying not to get fucked like 2Pac in jail. Hoewel Chino beweerde verkeerd te zijn geïnterpreteerd, nam Tupac kennis van zijn uithaal en sloeg zelf terug op het beruchte ‘Hit ’em Up’: Chino XL, fuck you too!. Chino XL reageerde vervolgens meedogenloos met een lange freestyle op een New Yorkse radiozender in de zomer van 1996. Hier zijn enkele fragmenten: Still have lipstick on your back / If Suge didn’t bail ya […] Nigga, you ain’t never ever seen drama / Fuck you and your dope fiend mama / Niggas is shady / I shed ya california blood and kill Brenda’s baby […] A nigga with one ball shouldn’t speak / I grab my crotch when I see 2Pac.

    Het lijkt erop alsof alles werd uitgeklaard voor Tupacs dood in september 1996, zoals Chino zelf aangeeft op ‘Chianardo Di Caprio’ (I Told You So, 2001): Squash beef with ’Pac and ’em.

  11. Dr. Dre

    Dr. Dre (Ed Kavishe via Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0)

    Alvorens bij Death Row Records te komen en daadwerkelijk met de man samen te werken, vond Tupac Dr. Dre (geboren Andre Romelle Young) een van zijn muziekhelden. Dat veranderde echter snel toen Dre het “te druk” had om als getuige naar voor te komen in de moordzaak rond Snoop Doggy Dogg. Ondanks het feit dat Snoop en Dre erg close waren (en Snoop enigzins zijn protégé was) deed hij kennelijk niets om Snoop vrij te kunnen pleiten. Tupac zag dit als een gebrek aan loyaliteit tegenover Snoop en bij uitbreiding Death Row. Bovendien vond Tupac het maar niets dat Dr. Dre alle productiekredieten kreeg voor All Eyez On Me (1996), terwijl Dre’s bijdragen in werkelijkheid vrij beperkt waren. Aan Vibe Magazine verklaarde hij: Hij produceerde niks […] Andere kerels produceerden de beats en hij kreeg alle eer! […] Hij is een topproducent, maar hij werkt al jaren niet meer […] Hij heeft drie jaar nodig om één nummer te maken!

    Nadat Dr. Dre vertrok/werd gedwongen om Death Row Records te verlaten, zou Tupac hem vaak aanvallen, onder meer door te stellen dat Dre homoseksueel of biseksueel was. Op The Don Killuminati: the 7-Day Theory (1996) klinkt het: We shook Dre punk ass, now we out of the closet (‘Against All Odds’), en noemt hij ‘To Live & Die in L.A.California Love part motherfucking two / Without gay-ass Dre. Op hetzelfde album is bijna de hele derde strofe van ‘Toss It Up’ aan Dr. Dre gewijd, met ondermeer: No longer Dre Day, arrivederci […] Check your sexuality, as fruity as this Alizé […] Screamin Compton, but you can’t return, you ain’t heard / Brothers pissed cause you switched and escaped to the burbs. De beat van dit nummer is (vooral vóór de remix die op het album verscheen) nagenoeg dezelfde als die van ‘No Diggity’, een hit van Blackstreet, geproduceerd door… Dr. Dre. Het grootste deel van de eerste strofe van een nummer dat nooit op een officieel album verscheen, ‘Watch Ya Mouth’, was ook gericht aan Dre, vooral omdat Dr. Dre onmiddellijk na het verlaten van Death Row Records met de Oostkuster Nas werkte. Zo klinkt het onder andere: He ain’t made a beat in six years, swear he the shit / Won’t get no record sales sucking Nas’ dick.

    Dr. Dre heeft nooit gereageerd (alle referenties door 2Pac werden postuum uitgegeven) en gaf Tupac zelfs een passend eerbetoon tijdens de “Up in the Smoke Tour”, waarin hij zei dat het een zegen was om met hem te hebben samengewerkt.

  12. Snoop Doggy Dogg

    Snoop Dogg in 2005 (Wikimedia Commons)

    Dit is waarschijnlijk een van de minder bekende, vooral omdat er nooit naar is verwezen in liedjes en omdat Snoop Dogg (geboren Calvin Cordozar Broadus Jr.) tot op de dag van vandaag de indruk wekt Tupacs beste vriend te zijn (geweest). Achter de schermen – en in het bijzonder tijdens de laatste dagen voor de fatale schietpartij in Vegas – waren er tussen beide sterren uit ‘2 of Amerikaz Most Wanted’ (All Eyez on Me, 1996) toch wat spanningen.

    Sommigen zeggen dat dit teruggaat tot lang voordat Tupac zich aansloot bij Snoop en Death Row Records. Snoops neef Lil ½ Dead beweerde namelijk dat Tupac ‘Brenda’s Got a Baby’ (2Pacalypse Now, 1991) van hem had gestolen. Snel vooruit naar 1996, toen Tupac zich bij Death Row voegde en de absolute superster van het label werd, met de volledige steun van haar C.E.O. Marion “Suge” Knight. Daarbij verdween de toenmalige ster Snoop wat naar de achtergrond. Het toppunt kwam toen Tupac, Snoop en een hele bende van Death Row begin september 1996 in New York waren, voor de 1996 MTV Music Video Awards. Eerst kwam Snoop niet opdagen voor de repetitie en opnames voor zijn optreden met Tupac tijdens Saturday Night Live. Daarna, in volle Oost-West-ruzie, verklaarde Snoop op een lokaal radiostation dat hij niets dan liefde voor Biggie en Puffy had. Tupac en Suge waren razend. Tupac was vooral beledigd door dat laatste omdat – zoals Napoleon van de Outlawz onlangs stelde in een interview – Snoop en Tupac vlak daarvoor samen diss-liedjes over de twee hadden opgenomen. Een ongemakkelijke vlucht terug naar het westen later (waarbij Snoop zou vrezen voor zijn leven, zoals hij later bij talloze gelegenheden zou zeggen) gingen de 2 rappers hun eigen weg en werd Tupac een paar dagen later dodelijk geschoten, zonder een kans om de ruzie bij te leggen.

    Houd er ook rekening mee dat Snoop ook altijd Crip-gelieerd is geweest, terwijl Marion “Suge” Knight en velen binnen Death Row Blood-gerelateerd waren – op elk denkbaar niveau een beetje een rare situatie.

    Op 27 april 2017 werd Tupac postuum opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. De ceremonie werd geleid door Snoop Dogg, een controversiële keuze en dito opvoering.

  13. Randy “Stretch” Walker

    Stretch in 1993 (Wikimedia Commons)

    Stretch (geboren als Randy Walker) van Live Squad was ee goede vriend van Tupac. Ze werkten samen aan verschillende songs en speelden ook beiden in Bullet (1996). De relatie verzuurde nadat Tupac, in het gezelschap van Stretch, werd overvallen en neergeschoten in de lobby van Quad Recording Studios in New York op 30 november 1994. Tupac was er snel van overtuigd dat het opgezet spel was – en dat Stretch mogelijks op een of andere manier betrokken was. Tijdens zijn opsluiting ontdekte Tupac dat Stretch zijn meer en meer associeerde met de mensen waarvan hij dacht dat ze achter de aanval zaten: The Notorious B.I.G., Puff Daddy en vooral Haitian Jack en Jimmy Henchman. Tupacs laatste woorden op ‘Against All Odds’ (The Don Killuminati: the 7-Day Theory, 1996) zijn een antwoord op een boodschap van Jimmy Henchman die hij via Stretch kreeg: You said don’t go to war / Unless I got my money right / I got my money right now / Now I want war.

    Tupac verwees verscheidene malen naar Stretch in verschillende liedjes, veelal zonder hem expliciet bij naam te nomen. In datzelfde ‘Against All Odds’ zegt hij: And that nigga that was down for me / Restin’ dead / Switched sides / Guess his new friends wanted him dead / Probably be murdered / For the shit that I said.

    Stretch werd vermoord op 30 november 1995, exact 1 jaar na de beruchte overval aan Quad Recording Studios.
  14. De la Soul

    De La Soul in 2004 (Matti Hillig via Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0)
    Long Island-hiphoptrio De La Soul (Posdnuos, Trugoy en Maseo) bleef ver weg van de zogenaamde “gangsta rap” met hun eigenzinnige teksten en jazzinvloeden. In ‘In the Woods’ (Buhloone Mindstate, 1993) verwierpen ze duidelijk de toenmalige denkwijze: Catch me breathin’ on planes where the gangsta’s outdated / Fuck being hard, Posdnuos is complicated. Ironisch genoeg vond het album zijn weg niet in de hitlijsten, in tegenstelling tot veel albums en artiesten die ze met die regel aanvielen. Tel daarbij het feit dat de video voor hun ‘Ego Trippin’ - Part 2’ van hetzelfde album een opvallende parodie is, waarin duidelijk Tupacs klassieke ‘I Get Around’-video in het belachelijke wordt getrokken, dan is het geen wonder dat Tupac zich persoonlijk aangevallen voelde. In 2010 beweerde Posdnuos dat het hele “misverstand” was opgelost, nadat Tupac hen contacteerde voor een verklaring: [Tupac] dacht dat we hem in de villa lieten zien, maar toen zeiden we dat het niet zijn villa was… En ik kwam hem tegemoet door te zeggen ‘Dawg, we dissen je absoluut niet… We zijn clowns die grapjes maken over hoe bepaalde mensen nemen de shit een beetje te serieus.’ Hij zei ‘Ok, cool.’

    Maar daar eindigde het niet gewoon. In 1996, toen hun veel verguisde “gangsta rap” duidelijk aan het winnen was, liet Posdnuos een twijfelachtige vers optekenen op de ‘Intro’ van Stakes is High (1996), verwijzend naar Treach van Naughty by Nature: A talker of the verb without weed influence / So stick to you Naughty by Nature’s and your Kane. Een shout-out of een diss? Nog een ongelukkig misverstand? Tupac, die heel goed bevriend was met Treach, kon deze tweede aanval niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Luister goed naar deze ad-lib op de achtergrond tijdens ‘Against All Odds’ (The Don Killuminati: the 7-Day Theory, 1996): Niggas lookin’ like Larry Holmes / Flabby and sick / (Look at De La Soul!) / Tryin’ to player hate on my shit / You eat a fat dick. Er is nog een diss tegenover De La Soul in een nummer dat nog nooit op een officieel album is verschenen, ‘Watch Ya Mouth’: De-La got a problem with this hard shit / Ever since ‘Me myself and I’ y’all been garbage / (You know I’m tellin’ the truth).

    In de tussentijd zijn de zaken afgekoeld en hebben Treach en De La Soul het bijgelegd en gingen ze zelfs samen op tournee.

  15. Fugees

    Fugees (allmusic.com)
    Fugees… Fugees and Mobb Deep tryin to diss now too, huh?

    Velen waren waarschijnlijk verrast om de naam van de groep rond Lauryn Hill en neven Pras Michel en Wyclef Jean te horen in de openingszin van een 2Pac beef-track, namelijk ‘When We Ride On Our Enemies’ (Better Dayz, 2002).

    Een mogelijke reden is door associatie: volgens Haitian Jack zijn hij en Wyclef Jean bloedverwanten via hun vaders. Net als veel andere hiphopartiesten aan de Oostkust waren Pras Mitchel en Wyclef Jean ook nog eens bevriend met Jimmy Henchman. Een andere mogelijkheid is dat Tupac aanstoot nam aan sommige regels van Fugeesliedje ‘Cowboy’ (The Score, 1996): Rappers want to be actors / So they play the Jesse James character / And get they bones fractured.

    Een andere verwijzing uit ‘When We Ride On Our Enemies’ lijkt duidelijker gericht naar de vermeende ‘Cowboy’-diss: Heard the Fugees was tryin to do me / Look bitch, I cut yo’ face / This ain’t no motherfuckin movie. Vreemd genoeg lijkt Tupac een cameo te hebben in Lauryn Hills video voor ‘The Sweetest Thing’ (Love Jones: The Music, 1997) – na ongeveer 2 minuten in de video.

    Volgens Pras Michel werd deze ruzie bijgelegd voor de dood van Tupac. In 2013 verklaarde Wyclef Jean ook Ik denk niet noodzakelijkerwijs dat wat er werd gezegd, noodzakelijkerwijs gericht was op de Fugees. Ik denk dat het meer was ingesteld door de associatie van de Fugees […] In die tijd was er gewoon veel spanning, weet je? Het was meer cliekgeoriënteerd, zou ik zeggen.

  16. LL Cool J

    LL Cool J (Daniel Mayer via Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0)
    LL Cool J, geboren als James Todd Smith, was een van hiphop-supersterren in de jaren 80. Al vroeg in zijn eigen carrière verklaarde Tupac dat LL’s ‘I’m Bad’ een grote inspiratiebron was voor het beginnen met het schrijven van zijn eigen verzen. In ‘Old School’ (Me Against the World, 1995) bracht Tupac eerbetoon aan alle rappers die hem beïnvloedden en hip-hop en rap muziek groot maakten, waaronder ook LL Cool J: I remember, breakdancing to Melle Mel / Jekyll and Hyde, LL when he Rocks the Bells […] LL Cool J is hard as hell.

    De reden voor de ruzie tussen deze twee generatie-iconen is hoogstwaarschijnlijk tweeledig: aan de ene kant dacht Tupac dat LL’s ‘I Shot Ya’ (Mr. Smith, 1995) een antwoord was op ‘Who Shot Ya?’ van The Notorious B.I.G. en op hem gericht was. Aan de andere had de verloofde van Tupac, Kidada Jones, eerder een relatie van bijna twee jaar met LL Cool J. Tupac verwijst naar LL in de originele opname van ‘Lil Homies’, maar in de versie uitgebracht op Until the End of Time (2001) vervaagt het nummer voordat het die lijn bereikt: LL Cool J, say what? / Nigga, I’ll rock your motherfucking bells!

    LL reageerde nooit direct, hoewel hij naar Tupac refereerde na zijn dood. In wat kan aanzien worden als een goedkope uithaal, drukte hij zijn gevoelens voor de stijl en het karakter van Tupac uit in ‘Phenomenon’ (Phenomenon, 1997) – geproduceerd door… Sean “Puffy” Combs: Baby girl was draped in Chanel / Said she love 2Pac but hates some LL […] Do you really want a thug / Or do ya want love? Nog niet helemaal over de breuk met Kidada, misschien?

  17. C. Delores Tucker

    C. Delores Tucker (visionaryproject.org)

    Cynthia Delores Tucker, voormalig nationale voorzitter van het National Political Congress of Black Women, was een van de vroege tegenstanders van Tupac en (gangsta) rapmuziek in het algemeen. Ze was een voortrekker van een campagne om rapmuziek te verbieden in het begin van de jaren negentig. Ze verklaarde: We hebben negatieve gangster-rap, vrouwenhaat en een promotie van geweld gevonden in de songteksten van Tupac. Het is niets meer dan pornografische viezigheid.. Ze vocht ook tegen het besluit van de NAACP om Tupac te nomineren voor een Image Award voor beste hoofdrolspeler in een film (voor Poetic Justice) in 1994.

    Verscheidene rapartiesten vernoemden haar in verschillende liedjes, maar het was Tupac die (postuum) aangeklaagd werd voor 10 miljoen dollar, omdat twee van zijn liedjes “emotionele stress veroorzaakten, lasterlijk waren en haar privacy schonden”. De zaak werd uiteindelijk afgewezen. Op ‘How Do U Want It?’ en ‘Wonda Why They Call U Bitch’ (beide All Eyez On Me, 1996) rapt Tupac respectievelijk C. Delores Tucker, you’s a motherfucker / Instead of tryin’ to help a nigga / You destroy a brother en Dear Ms. Delores Tucker / Keep stressin’ me / Fuckin’ with a motherfuckin’ mind / I figured you wanted to know, you know / Why we call them hoes bitches / And maybe this might help you understand / It ain’t personal / Strictly business, baby / Strictly business.

    Ze stierf in oktober 2005, op 78-jarige leeftijd.

  18. Dan Quale

    Dan Quayle in 1989

    Dan Quayle, 44e vice-president van de Verenigde Staten onder de regering-Bush (1989-1993), was, net als C. Delores Tucker, geen grote fan van rapmuziek. Op 23 september 1992 beval hij Interscope Records om 2Pacalypse Now (1991) uit de winkelrekken te halen, waarbij hij beweerde dat de plaat verantwoordelijk was voor de dood van een Texas State Trooper, die in april van dat jaar werd doodgeschoten door een verdachte die naar verluidt luisterde naar het album in een gestolen vrachtwagen toen hij werd tegengehouden door de agent. Hij zei: Er is absoluut geen reden voor een dergelijke plaat om te worden gepubliceerd door een verantwoordelijk bedrijf. […] Het heeft geen plaats in onze samenleving.

    Tupac eerde Dan Quayle met enkele vermeldingen, vooral in verschillende nummers op Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z. (1993): And I’ma throw a change up / Quayle ain’t do nothing but blow my name up! zegt hij op het openingsnummer van het album, ‘Holler If Ya Hear Me’. Het nummer wordt gevolgd door ‘Pac’s Theme [interlude]’, waarin Dan Quayle zelf aan het woord komt. Tupac gaat verder met Dan Quayle, don’t you know you need your ass kicked? / Where was you when there was niggas in the caskets? op ‘Last Wordz’ en What the fuck does Quayle know of young black males? op ‘Souljah’s Revenge’. De finishing touch komt op ‘Peep Game’: Vice president Dan Quayle eat a dick up.

  19. Wendy Williams

    Wendy Williams (FeastOfFun / CC BY-NC-SA 2.0)

    Wendy Williams heeft een indrukwekkend lange lijst van beroemdheden die ze heeft beledigd of anderszins problemen mee heeft gekregen: Method Man, Mariah Carey, Witney Houston, Beyonce, etc. In 1995, toen ze nog een radiopresentatrice was op Hot 97 in New York, insinueerde ze dat Tupac werd verkracht in de gevangenis. Dit gerucht werd later door anderen overgenomen, zoals bijvoorbeeld door Chino XL.

    Tupac antwoordde in het postuum uitgebrachte (en gecensureerde) ‘Why U Turn On Me’ (Until the End of Time, 2001): Said I got raped in jail / Picture that / Revenge is a payback bitch / Get your gat / Fuck (** “Wendy Williams” - censored **) / And I pray you choke / On the next dick down your throat / For turnin’ on me en I put Jenny Craig / On your fat ass / You fat troll / Anybody ever seen (** “Wendy Williams” - censored **) fat ass? / Why you always wearin’ / Spandex you fat bitch? / I know your pussy stinks / You fat ho. Er is nog een nummer waarin hij naar Wendy Williams uithaalt, maar nooit officieel werd uitgebracht. In ‘Watch Ya Mouth’ zegt hij: Wendy Williams is a fat bitch / That’s the truth / I got a jar full of niggas nuts / That’s for you.